Romaan Eugeen van Maldeghem op de Nacht van de Geschiedenis
(c) Isabel Ginneberge (c) Isabel Ginneberge
Tijdens de nacht van de geschiedenis zette het Davidsfonds Maldegem het werk van Romaan Eugeen van Maldeghem (Dentergem 1813-Elsene 1867) centraal. De man was niet van Maldegem afkomstig is, werkte er zelden en is er niet gestorven. Toch noemen we hem een Meetjeslandse Meester. Wie de Sint-Barbara kerk van Maldegem van dichterbij bestudeert, begrijpt meteen waarom. Dankzij het historische onderzoek van Marc Martens (Voorzitter Het Ambacht van Maldegem) werd de link tussen de succesvolle schilder en Maldegem duidelijk. In 1860 schonk Romaan Eugeen een altaarstuk aan de kerk (Dood en verheerlijking van de heilige Barbara). De gemeente was zeer trots op deze schenking en installeerde het werk met veel pracht en praal in de kerk. Etienne D’hondt (Davidsfonds Maldegem) wees dan weer op de glasramen, waarvan één eveneens bekostigd werd door de familie van Maldeghem. Het glasraam situeert zich naast het geschonken schilderij, wie goed kijkt kan het wapenschild van de adellijke familie herkennen! Onder het glasraam prijkt aan de buitengevel ook het graf van de schilder. Op die manier ondernam de familie Van Maldeghem heel wat om zich te verankeren in Maldegem, de historische roots van het adellijke geslacht. Door de schenking uitgebreid te vieren verwelkomde ook de gemeente de schilder met open armen. Ook vandaag zitten nog heel wat schetsen van de schilder in het archief van Maldegem.
Met dit project willen we niet enkel het artistieke verleden van de streek in kaart brengen, maar ook hedendaagse kunstenaars een forum bieden. Dichteres Lucie Putzeijs schreef ter gelegenheid van de Nacht van de Geschiedenis ook een gedicht, geïnspireerd op de werken van de schilder. Zo bracht het Davidsfonds Maldegem op ‘meesterlijke wijze’ kunst, erfgoed en artistieke creatie samen.